Ялова понуда е местен обичай, който се провежда в село Гостилица на 15 февруари. Посветен е на раждаемостта и е насочен към бездетните булки, които биват водени на празника от своите свекърви. На този ден жените тръгват по улиците и като видят мъж – вдигат го и го носят. За да го пуснат, той трябва да се откупи. В противен случай, според традицията, следва да бъде разкъсан. Най-възрастната жена извършва ритуала „опушване“ с билката богородиче, като целта е да се прогонят злите сили.
Според историци и фолклористи това всъщност е прастар езически обичай, водещ своето начало от култа към бог Дионисий, от Орфей и орфизма като философско учение, нагоден по-късно към каноните на християнството. След Дионисиевите тържества в чест на бога на виното и веселието, залегнали в наши дни в основата на празника Трифон Зарезан, настъпвал денят на вакханките (жени, участнички в пиршества, веселия, оргии). Замаяни още от виното, изпито предния ден, те тръгвали на лов за мъже. Когото хванели – изнасилвали го, а след това го разкъсвали на парчета. Всъщност според легендата самият Орфей – философ, композитор и певец с неземно чуден глас, намерил смъртта си именно при една такава среща с тези развилнели се женски създания…Вече покойната баба Пена е споделила, когато е била на 102 години: "Мине, то тугиз немъши ток къту сиги, чи къту съ ръзтуря уроту, кой куго нъдигнал нимож ръзбра! Чи съ случи някоя ялова булкъ дъ зъвъди. От билката ли, от що ли…?“
Думите са на специфичния гостиловски диалект, който е само един от изразите на самобитността на хората в Гостилица.
Текстът е препечатан от профила във Фейсбук на Библиотека при НЧ "Св. Климент Охридски" с. Сенник, автор е Росица Радкова. Публикуваме го без съкращения и редакция, провокирани от обичая, за който Радкова разказва. От снимките към текста става ясно, é самодейци от с. Сенник са били гости на с. Гостилица и лично са наблюдавали обичая Ялова понуда.